معاونت حمل‌ونقل و ترافیک

1396-1400

 

 

مقدمه

حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه‌ی شهری است که برای جابه‌جایی مردم و کالاها ضروری بوده و دستیابی به بهره‌وری سازنده در مناطق شهری فقط با تأمین نیازهای جابه‌جایی برآورده خواهد شد. حمل‌ونقل پایدار شهری در واقع حرکت روان وسایل نقلیه، مردم و کالاهاست که مستلزم آسایش مردم و پایداری محیط با مطلوب‌ترین هزینه و تلاش است. حمل‌ونقل به عنوان یکی از محوری‌ترین عناصر کنترل کننده‌ی توسعه، نقش شاخص و ویژه‌ای در زمینه‌ی توسعه پایدار دارد که بیان‌کننده سیاست‌های خرد و کلان حمل‌ونقلی است تا در کنار هم بتوانند زمینه‌ساز توسعه بر اساس مفهوم پایداری گردند. در دهه‌های اخیر، گسترش شهرها موجب بروز مسائل و مشکلات متعدد زیست‌محیطی، اجتماعی، روانی و … شده است که حمل‌ونقل و ترافیک متأثر و تأثیرگذار بر این موارد است. در نظرگیری ایجاد توسعه پایدار در مدیریت شهری که بیشترین نقش را در آن حمل‌ونقل و ترافیک دارد، می‌تواند به تعدیل این مشکلات کمک شایانی نماید. آنچه اهمیت حمل‌ونقل و ترافیک را دوچندان می‌نماید علاوه بر شرایط کنونی که نشات گرفته از افزایش جمعیت و تمایل به شهرنشینی است، ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد شرایط شهر اصفهان می‌باشد ازاین‌رو معاونت حمل‌ونقل با ایجاد بخش‌های مختلف مدیریتی و اجرایی بیشترین نقش را در ساماندهی مشکلات کنونی و رسیدن به الگوی توسعه پایدار ایفا می‌کند.

در طول برنامه اصفهان 1400، شهرداری اصفهان بر توسعه حمل‌ونقل همگانی اهتمام ویژه ورزیده است و با وجود محدودیت‌های زیاد سعی در بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در این بخش نموده است. بر طبق آمار کلی که در سال‌های مختلف به‌دست‌آمده است تعداد سفرهای سالانه درون‌شهری مطابق جدول زیر می‌باشد:

تعداد سفرهای سالانه درون‌شهری

شرح انتهای سال

1394

1395

1396

1397

1398

1399

تعداد کل سفرهای سالانه درون‌شهری

1،267،099،840

1،349،346،880

1،357،190،080

1،365،257،600

1،515،408،000

 

 

 

 

 

 

با توجه به اقدامات انجام گرفته سهم سفرهای درون‌شهری با حمل‌ونقل عمومی به شرح زیر می‌باشد:

عملکرد (انتهای سال)

1395

1396

1397

1398

1399

درصد عملکرد

عملکرد

(نفر - سال)

درصد عملکرد

عملکرد

(نفر - سال)

درصد عملکرد

عملکرد

(نفر - سال)

درصد عملکرد

عملکرد

(نفر - سال)

درصد عملکرد

عملکرد

(نفر - سال)

سهم حمل‌ونقل همگانی از سفرهای شهری

28.97%

390,921,412

29.32%

397,992,697

30.13%

411,335,667

28.31%

429050659

 

 

متوسط سهم

سهم اتوبوس واحد[1]

11.88%

160,297,932

12.00%

162,903,761

11.97%

163,400,000

10.03%

152059440

 

 

سهم تاکسی و ون[2]

12.26%

165,430,080

12.26%

166,391,360

12.26%

167,380,480

12.26%

185789021

 

 

سهم اتوبوس غیر واحد و مینی‌بوس

4.80%

64,768,640

4.80%

65,145,280

4.80%

65,532,480

4.80%

72739584

 

 

سهم قطار شهری و حومه‌ای

0.03%

424,760

0.21%

2,916,769

1.00%

13,645,426

1.22%

18462614

 

 

   

 

حمل‌ونقل همگانی و غیر موتوری قطار شهری

مطالعات قطار شهری اصفهان از سال 1371 توسط شرکت فرانسوی سوفرتو و شرکت استرالیاییPKK آغاز شد که خروجی این مطالعات 60 کیلومتر خطوط درون شهری در قالب سه خط و حدود 150 کیلومتر خطوط برون شهری می باشد که از طریق شبکه خطوط درون و برون شهری شهرهای شاهین شهر،  بهارستان، فولادشهر، شهرک مجلسی، زرین شهر، نجف آباد و خمینی شهر به یکدیگر متصل می گردد. کلیه خطوط مذکور دارای مصوبه شورای عالی ترافیک می باشد. پس از راه اندازی خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه آزادی (به طول حدود 16 کیلومتر) در سال ها و ماه های قبل، در تاریخ 27/12/96 حد فاصل ایستگاه آزادی تا ایستگاه صفه به طول حدود 5 کیلومتر و 4 ایستگاه به صورت یک خطه مورد بهره برداری موقت قرار گرفت. همچنین ایستگاه های امام حسین (ع) و انقلاب که در مرحله راه اندازی تا ایستگاه آزادی به بهره برداری نرسیده بودند در این تاریخ مورد بهره برداری قرار گرفت که در نتیجه کل خط یک به طول حدود 21 کیلومتر به بهره برداری رسید که از ایستگاه قدس تا آزادی به صورت دو خطه و با سرفاصله زمانی 15 دقیقه از ساعت 6:30 صبح تا ساعت 21:00 و از ایستگاه آزادی (ایستگاه تبادلی) تا صفه به صورت یک خطه با سرفاصله زمانی 30 دقیقه از ساعت 6:30 صبح تا 15:00 استفاده می گردید. با اقدامات انجام گرفته در بخش ابنیه و خرید و نصب تجهیزات، خط شرقی حد فاصل ایستگاه آزادی تا صفه نیز در تاریخ 19/04/97 مورد بهره برداری قرار گردید و هم اکنون با دو خطه شدن حد فاصل ایستگاه آزادی تا صفه، کل خط یک (حدفاصل ایستگاه قدس تا صفه) به صورت یکسره و دو خطه، از ساعت 6:30 صبح تا 21:30 با سرفاصله زمانی 10 دقیقه در حال بهره برداری می باشد. در حال حاضر این خط با 12 رام قطار در حال بهره بردای می باشد که 3 رام در قالب قرارداد صاایران، سه رام در قالب قرارداد پلورسبز و 6 رام قرارداد سازمانی خریداری شده است. و روزانه 80000 مسافر در حال جابجایی می باشد و در افق طرح با احداث سایر خطوط شبکه ریلی مذکور در سال 1404 جابجایی مسافر به 25000 نفر ساعت در جهت خواهد رسید.

اقدام مهم دیگر انجام شده، ساخت 4 رام قطار دیگر برای کاهش سرفاصله زمانی حرکت قطارها (Head Way) می باشد، که مدت 2 سال است به دلیل عدم تأمین اعتبار لازم (15.8 میلیون یورو) علی رغم آماده حمل بودن آنها، تا کنون حمل نگردیده است.

همچنین در قالب قرارداد تامین 315 واگن وزارت کشور(سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) 10 واگن قطار که به صورت ساخت داخلی(PLB)  توسط شرکت ایریکو ساخته شده است اواخر دیماه 1399 به ناوگان خط یک قطار شهری اضافه گردید و در حال انجام مراحل تست سرد و گرم برای آماده شدن بهره برداری می باشد.

خط دوی قطار شهری اصفهان به طول 75/24 کیلومتر دارای 23 ایستگاه می باشد. این خط از شمال شرقی و از خیابان زینبیه(س) آغاز و در غرب به خمینی شهر منتهی خواهد شد. این خط تا کنون در حدود 13 درصد پیشرفت داشته است.

توسعه خط یک قطار شهری به طول 5/5 کیلومتر دارای 4 ایستگاه می باشد. این خط باعث اتصال خط مترو شاهین شهر به خط یک قطار شهری اصفهان می شود. ایستگاه اول آن در میدان استقلال (ایستگاه دانشگاه صنعتی) می باشد که در انتها به ایستگاه قدس خط یک خواهد رسید. خط سه  قطار شهری به طول 8/8 کیلومتر دارای 8 ایستگاه می باشد. ایستگاه اول این خط ایستگاه آزادی می باشد و در واقع این خط در ایستگاه آزادی با خط یک اتصال دارد و این ایستگاه یک ایستگاه تبادلی (تقاطعی) است که مسافرین می توانند از خط یک به خط سه و یا بالعکس تغییر خط بدهند.

 

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

طول خطوط بهره‌برداری شده (کیلومتر)

16

21

21

21

تعداد ایستگاه‌های بهره‌برداری شده

14

20

20

20

متوسط زمان تأخیر (دقیقه)

22/0

17/0

1/0

0/03

تعداد ساعات سرویس‌دهی در روز[3]

13

15

5/15

14/5

نسبت طول خطوط در دست بهره‌برداری به طول خطوط مصوب ریلی

26/0

35/0

35/0

35/0

نسبت طول خطوط در دست ساخت به طول خطوط مصوب ریلی

08/0

11/0

23/0

23/0

نسبت ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری به کل ایستگاه‌های خطوط

25/0

35/0

35/0

35/0

نسبت تعداد واگن مترویی موجود به تعداد واگن مورد نیاز (در خط بهره‌برداری شده)

27/0

37/0

37/0

0/44

  اتوبوس‌رانی

شرکت واحد اتوبوس‌رانی از سال 1320 به عنوان اولین حمل‌ونقل همگانی در شهر اصفهان فعالیت خود را به طور محدود آغاز نمود و در آبان 1346 به‌صورت قانونی با 20 دستگاه اتوبوس و 20 دستگاه مینی‌بوس کار خود را ادامه داد. این سازمان در حال حاضر با داشتن 768 دستگاه اتوبوس (520 دولتی و 248 خصوصی) و واگذاری 40درصد ناوگان خود به بخش خصوصی، روزانه 200 هزار مسافر[4] را در سطح شهر جابه‌جا می‌نمایند. این شرکت در حال حاضر دارای 1376 نفر پرسنل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌باشد.

 

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

متوسط تعداد اتوبوس فعال روزانه

1135

1035

960

768

تعداد اتوبوس‌های بازسازی شده

20

47

83

طبق تفاهم نامه سازمان مدیریت در حال اجرا(189 دستگاه مرحله اول)

تعداد اتوبوس خریداری شده

91

50

از 100 دستگاه خریداری شده 80 دستگاه تحویل شد

مابقی دستگاه ها

سهم بخش خصوصی

40%

40%

42%

40%

تعداد مسافر جا بجا شده در سال

162903761

163,400,000

152,059,440

70103671(محتمل)

متوسط تعداد جابه‌جایی روزانه

509074

510,625

475186

219073

سرانه مسافر روزانه (دولتی ‏- خصوصی) به‌ازای هر ناوگان

448

493

495

285

متوسط عمر ناوگان

8.5

9.2

9.9

11

طول خطوط BRT (کیلومتر)

69

69

84

84

متوسط زمان انتظار مسافران

12

12

12

15

رضایت مسافران از خدمات اتوبوس‌رانی

54%

63%

68%

انجام نشد

سرانه آموزش برگزار شده به‌ازای هر نفر

8.2

9.8

10.8

3

متوسط زمان تعمیر(ساعت)

26.1

30.3

44.5

46 برمبنای چهارماهه آبان تا بهمن

تعداد فیلتر هوا (با بادگیری) نصب شده اتوبوس‌ها

 

57960

53760

 

تعداد کل تصادفات

1336

1147

967

612

تعداد مراجعات به تعمیرگاه

36806

31,248

30302

22776 تا انتهای دی ماه 99

 

همچنین در سنوات گذشته شهرداری اصفهان تلاش زیادی برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی کرده است که هرچند با محدودیت‌های زیادی مواجه بوده است اما اهم فعالیت‌های انجام شده در رابطه با نوسازی ناوگان و توسعه سامانه‌های هوشمند به شرح زیر می‌باشد:

در سال 97 با هدف توسعه و نوسازی ناوگان 50 دستگاه اتوبوس 15 متری اسکانیا به‌کارگیری شد. در سال 98 با هدف توسعه و نوسازی ناوگان 100 دستگاه اتوبوس 12 متری اسکانیا خریداری شد که 70 دستگاه تحویل گردید و در سال 1399 به‌کار گرفته شد. در سال 98 قرارداد نصب و پیاده‌سازی سیستم یکپارچه AVL  و AFC اتوبوس‌رانی منعقد شد که در حال تکمیل می‌باشد. در سال 98 فاز اول سیستم یکپارچه بهره‌برداری اتوبوس‌رانی (BIS) پیاده‌سازی و به بهره‌برداری نهایی رسید که با انجام این اقدام کلیه فرایندهای اجرایی مرتبط با بهره‌برداری و خدمات از قبیل تعرفه کاغذی رانندگان، باس واش، اشتغال راننده، اطلاعات شرکت‌های خصوصی و ... به‌صورت سیستمی در حال اجرا و پایش می‌باشد. در سال 98 پروژه توسعه و بهبود سیستم نگهداری و تعمیرات اتوبوس‌رانی به‌صورت یکپارچه با سیستم BIS انجام شد. عقد قرارداد و خرید 100 دستگاه اتوبوس 12 متری اسکانیا شرکت عقاب که 80 دستگاه آن تحویل و مابقی در حال تحویل می باشد. برنامه خرید 15 دستگاه کنترلر هوشمند جهت اولویت دهی به اتوبوس در تقاطع ها، 60 دستگاه دوربین ثبت تخلف و 40 دستگاه دوربین نظارت تصویری و زیر ساخت های ارتباطی جهت هوشمند سازی مسیر یاد شده به ارزش تقریبی 310 میلیارد ریال که از این مقدار تاکنون 59 میلیارد ریال هزینه شده است. ارسال لیست 700 دستگاه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی به تفکیک موارد خواسته شده جهت بازسازی طبق تفاهم نامه شهرداری و مدیریت برنامه ریزی و بودجه. از 700 دستگاه مذکور قرارداد بازسازی 189 دستگاه اتوبوس با شرکت پیشرو دیزل در حال اجرا می باشد. با توجه به پرداخت 20 درصدی دولت، شهرداری اصفهان 20 درصد تعهدات خود را به میزان 78400 میلیون ریال از ردیف بودجه 22010104(ردیف بازسازی اتوبوس) تامین اعتبار نموده است.

 

اتوبوس تندرو (BRT)

اولین خط اتوبوس تندرو در سال 1389 شروع به کار نمود. کاهش قابل ملاحظه در زمان تلف شده مسافران و افزایش نسبی سرعت حرکت ناوگان این خط نسبت به خطوط اتوبوس معمولی، آنرا به گونه ای جذاب از حمل و نقل عمومی برای شهروندان تبدیل نمود و مدیران شهری را برآن داشت که این خطوط را توسعه دهند. در حال حاضر سه خط بی آرتی مجموعا به طول 42 کیلومتر (دوطرفه) در اصفهان فعال است که در سال 1399 روزانه بطور متوسط  74.000 مسافر را جابجا می نموده اند. عملکرد توسعه خطوط و ایستگاهها در طول سه سال اخیر مطابق جدول زیر است:

عنوان

1396

1397

1398

1399

طول مسیر احداث شده (کیلومتر)

5

2

-

6/1

تعداد ایستگاه اضافه شده

11

8

-

7

طول مسیر بازسازی شده (کیلومتر)

3

5

3

1/7

تعداد ایستگاههای بهسازی شده

2

5

3

3

 

شایان ذکر است که در سال 1400، احداث 15 کیلومتر مسیر و همچنین 30 ایستگاه جدید سامانه اتوبوس تندرو در دستورکار معاونت حمل ونقل قرار دارد.

تراموا

در سال 1387 اولین مطالعه برای استفاده از سیستم تراموا در اصفهان انجام شد. در اولین گام شرکت اینکون (Inecon) از کشور جمهوری چک مورد مذاکره قرارگرفت که نهایتا با شروع تحریمها، پیشرفت پروژه متوقف گردید. از سال 1391 مذاکرات با شرکت داخلی مپنا آغاز شد و توافقات اولیه ای درخصوص ساخت یک قطعه مسیر 7 کیلومتری تراموا در خیابان امام خمینی (حدفاصل میدان جمهوری تا عاشق آباد) با آن شرکت حاصل شد. ادامه مذاکرات مجددا به تعویق افتاد تا اینکه از سال 1394 به این سو، با تمرکز بر احداث یک خط تراموا از میدان جمهوری تا میدان آزادی (خیابانهای کاشانی، شهید بهشتی، حکیم نظامی و دانشگاه) مذاکره با شرکتهای توانمند داخلی و خارجی برای مشارکت در سرمایه گذاری و بهره برداری پروژه تراموا در دستورکار قرار گرفت. در حال حاضر، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، پیرو تفاهم نامه منعقده در پاییز 1398، برای سرمایه گذاری در احداث تراموای اصفهان اعلام آمادگی نمود و از شهریورماه 1399، با بکارگیری شرکت مهندسین مشاور آوند طرح و اندیشه، انجام مطالعات تفصیلی حمل ونقل همگانی و امکان سنجی احداث مسیر ریلی میدان جمهوری – میدان آزادی را در دستور کار دارد. تا کنون، نتایج اولین مرحله مطالعه در کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور ارایه شده و مشاور درحال انجام اصلاحات لازم است. همچنین لایحه موافقتنامه فیمابین شهرداری اصفهان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با عنوان مشارکت، سرمایه گذاری و انجام مطالعات، طراحی، تامین تجهیزات و اجرای تراموای شهر اصفهان در اسفند 99 تقدیم شورای محترم شهر اصفهان گردید که در دست بررسی است.

تاکسیرانی

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اصفهان عمدتاً نظارت محور است و فلسفه وجودی آن مدیریت، کنترل، نظارت، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری اصفهان می‌باشد. این سازمان از طریق برون‌سپاری خدمات اداری به شرکت پیمانکار، کنترل امور اداری مرتبط با شرکت‌های تاکسیرانی شهر اصفهان را برعهده دارد.

 

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

نوع تاکسی

گردشی

5841

5768

5818

5712

خطی

1799

1802

1776

1839

بی‌سیم

413

404

402

384

پایانه‌ای

341

339

335

337

آژانس

4737

3946

3753

3389

سرویس مدارس (ون)

7956

8498

8815

8711

در حال نقل‌وانتقال (بلاتکلیف)

305

317

287

284

تعداد کل ناوگان

21399

21074

21183

20656

تعداد تاکسی پلاک (ت)

9195

9092

9057

9033

متوسط عمر ناوگان

8/7

4/8

6/9

.......

  در راستای حمایت از رانندگان تاکسی، 13980 حلقه لاستیک بالغ بر 24،636،320،706 ریال به رانندگان تاکسی شهر اصفهان در سال 97 و 98 اهدا شده است. تعداد 6990 بسته روکش صندلی خودرو با ارزشی بالغ بر 14،886،348،000 ریال نیز به رانندگان در سال 97 و 98 اهدا شده است. برای 6690 تاکسی نیز به میزان 4،908،419،949 ریال تسهیلات در قالب تخفیف عوارض و تمدید پروانه در سال 1398 درنظر گرفته شده است. راه اندازی سامانه مرخصی آنلاین راه اندازی سامانه محاسبه نرخ کرایه سرویس مدارس کسب تقدیر نامه یک ستاره در هفدهمین فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی راه اندازی اتوماسیون شرکتهای حمل و نقل جهت مکاتبات و ابلاغها ارتقاء و به روزرسانی سامانه آنلاین نظارتی ساباتا مانور بزرگ فرهنگی بابای من یک تاکسیران است . آغاز نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان ، در سالهای 1398و 1399 تسهیلات وام کم بهره به 1000راننده تاکسی برای نوسازی خودرو به میزان 500 میلیون ریال برای هر خودرو ارائه شده است .

ستاد کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا سازمان تاکسیرانی اقدام به خرید تجهیزات زیر و رایگان در اختیار قرار دادن تجهیزات به مسئولین خطوط و مسیر در شهر اصفهان قرار داده است :  خرید50  دستگاه محلول پاش دستی 2 لیتری ، 7 دستگاه محلول پاش بزرگ 20 لیتری، 9 دستگاه محلول پاش 5 و 8 لیتری ، 140 عدد محلول پاش کوچک ،  700 لیتر مواد ضد عفونی کننده سطوح ، 750 لیتر الکل 90% جهت ضدعفونی دست و پا  ، 40 لیتر مواد ضد عفونی کننده دست و 500 لیتر وایتکس و 500 بسته هیپوکلریت کلسیم 30 گرمی جهت تولید حدود 50 هزار لیتر محلول ضدعفونی .

در همین راستا سازمان تاکسیرانی اقدام به توزیع:

50 هزار عدد دستکش یکبار مصرف  9000 عدد ماسک یکبار مصرف 15000 عدد ماسک قابل شستشو در میان رانندگان تاکسی شهر اصفهان نموده است . تولید و توزیع تعداد 6500 عدد کاور جداکننده رایگان در بین رانندگان تاکسی در جهت اجرای گام دوم مقابله با کرونا و رعایت فاصله گذاری هوشمند در ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان اقدام نموده است . تهیه و توزیع تعداد 2500 بسته معیشتی رایگان ویژه رانندگان تاکسی با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در جهت کمک به معیشت رانندگان آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیک QR-Code در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی ( نصب شده بر روی تعداد حدودا 3000 دستگاه تاکسی ) ارائه تسهیلات 6 میلیون تومانی و 2 میلیون تومانی قرض الحسنه به بیش از 2000 راننده

موتور برقی

اجرای تفام نامه های مشترک با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید در خصوص جایگزینی5 هزار دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری فرسوده درشهر اصفهان با موتور سیکلت برقی با هزینه بالغ بر 150 میلیارد تومان ( به ازای هر دستگاه، 15میلیون ریال شهرداری ، 15 میلیون ریال کارخانه ، 160 میلیون ریال به صورت وام دولت و 110میلیون ریال پرداخت نقدی (یا اقساط توسط فروشنده) که دولت به تعداد 5 هزار دستگاه مقرر شده مبلغ 160 میلیون ریال برای هر دستگاه موتورسیکلت پرداخت کند. و در حال حاضر در مرحله تعیین شیوه نامه مالی توسط سازمان برنامه و بودجه می باشیم.

پایانه‌ها

سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با هدف حفظ و نگهداری و اداره امور پایانه‌ها و تجهیز و توسعه آنها با استفاده از ابزار و روش‌های پیشرفته و متناسب با افزایش رشد جمعیت و در صورت نیاز احداث پایانه‌ها و غرفه‌های جدید در مبادی ورودی و مناسب شهر به منظور نظم بخشیدن و جلوگیری از پراکندگی سیستم حمل‌ونقل بین‌شهری و کاهش آلودگی‌های محیطی و بهبود ترافیک شهری و کاستن از زیان‌ها و معضلات زندگی شهری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی، بهداشت روانی و جسمی مردم جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی و تجمع شرکت‌های تعاونی مسافربری تشکیل گردید.

 

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

تعداد پایانه‌ها

5

5

5

5

تعداد مسافر ورودی و خروجی هر پایانه

14،167،334

13،158،438

12،475،544

5.739.898

پرترددترین مسیرها

تهران، شهرضا، فولادشهر، شهرکرد، شیراز، زرین‌شهر، مبارکه

تهران، شهرضا، فولادشهر، شهرکرد، شیراز، زرین‌شهر، مبارکه

تهران، شهرضا، فولادشهر، شهرکرد، شیراز، زرین‌شهر، مبارکه

تهران، شهرضا، فولادشهر، شهرکرد، شیراز، زرین‌شهر، مبارکه

 

 

ساخت و بهره برداری اتوماسیون بار در پایانه کاوه و پایانه صفه خرید، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور پایانه کاوه تعمیرات اساسی و اورهال پله های برقی پایانه کاوه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور پایانه جی اصلاح هندسی ورودی و خروجی‌های پایانه صفه ساخت و بهره برداری  جایگاه سوخت اتوبوس های بین شهری در پایانه صفه احداث خانه بازیافت در پایانه کاوه آزادسازی و تملک بخشی از املاک واقع در طرح پارک سوار صمدیه اجرای پروتکلهای بهداشتی در پایانه های مسافربری برون شهری اجرای مسئولیت های اجتماعی سازمان در دوران کرونا  اعم از گندزدایی و ضدعفونی مداوم ،تخفیف 200% به غرفات و شرکت های مسافربری مستقر در پایانه  ها،توزیع ماسک-دستکش-بنرهای تبلیغاتی و...

مجموعه تصاویر 21

دوچرخه

طرح توسعه دوچرخه درشهر اصفهان با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، توپوگرافی، پیشینه قوی استفاده از دوچرخه در این شهر و ترافیک زیاد خصوصا" در مرکز شهر و وجود سفرهایی با طول کمتر از 4 کیلومتر، از سوی مدیریت شهری و با مسئولیت حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک، در راستای مسئولیت های تخصصی، اقتصادی و اجتماعی خود به عنوان یکی از مناسب ترین روش های حمل و نقل در شهر اصفهان در نظر گرفته شده است. به همین منظور معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداری اصفهان از سالهاي گذشته مطالعات جامعی را پيرامون وضعيت دوچرخه سواری در شهر اصفهان آغاز نموده و پس از امکان سنجی، شبکه پيوسته دوچرخه سواری به طول 777 کیلومتر را برای شهر اصفهان طراحی و اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا گزارش اقدامات انجام شده به شرح جدول زیر می‌باشد:

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

طول مسیرهای دوچرخه

85

90

95

170

تعداد گیره های دوچرخه

100

200

448

1248

تعداد ایستگاه‌های دوچرخه

16

11

10

10

 

 

 

مدیریت ترافیک

در برنامه سه‌ساله عملیاتی که برای برنامه راهبردی اصفهان 1400 تدوین شده است و در راستای افزایش تاب آوری و ایمنی شهر اصفهان اقداماتی به شرح زیر انجام شده است:

 

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

تعداد فضای پارکینگ عمومی تحت مدیریت شهرداری

10177

10177

10177

10423

تعداد فضای پارک حاشیه‌ای قیمت‌گذاری شده

 

-

1841

 

تعداد پل عابر پیاده (مکانیزه)

30

30

30

31

تعداد طرح‌های ایمن‌سازی

 

11

18

23

تعداد طرح‌های اصلاح هندسی

 

55

89

48

تعداد طرح‌های اولویت‌بندی

 

101

75

67

 

تذکر: با توجه به اینکه در سال 1397 قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای اجرا نشده است مقدار آن گزارش نگردیده است.

همچنین برخی اقدامات خاص انجام گرفته در سال های ۹۸ و ۹۹ در راستای مدیریت ترافیک به شرح زیر بوده است:

اصلاح هندسی ورود و خروجی‌های پایانه صفه بازنگری طرح هندسی پایانه قدس طرح ایمنی تقاطع غیر همسطح شهید اردستانی طرح ایمنی کمکی خیابان ارتش ایمن‌سازی لوپ جنوب غربی تقاطع اشکاوند طراحی و پیگیری اجرای مسیرهای دوچرخه در سطح معابر شهر اصفهان طرح ایمنی پایانه قدس اصلاح هندسی تقاطع آبشار اصلاح تقاطع‌های زیر پل غدیر اصلاح هندسی تقاطع فرایبورگ طرح رفیوژ میانی خیابان شمس‌آبادی طرح ایمنی مسیر حلقه حفاظتی طرح ایمنی تقاطع غیرهمسطح سردار سلیمانی اصلاح طرح هندسی میدان شهید علیخانی اصلاح هندسی تقاطع جهاد - خیابان آتشگاه اصلاح هندسی پل زندان ارایه مقطع عرضی کمربندی جنوبی خوراسگان ایمن سازی و رفع نقاط پرحادثه در سطح بزرگراه های شهر اصفهان ایمن سازی و رفع ۶۰ نقطه پرحادثه در معابر شهر اصفهان بر اساس گزارشات پلیس راهور مدیریت هوشمند ترافیک

هوشمند سازی حمل ونقل از اقدامات شهرداری برای  نیل به اهداف کلان شهری از جمله کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی عبور و مرور، ارتقاء ایمنی و در نهایت منجر به ارتقاء سطح کیفیت زندگی شهری می باشد. در زیر خلاصه ای از وضعیت توسعه تجهیزات مرتبط با مدیریت هوشمند ترافیک از سال 96 تاکنون ارائه می‌گردد.

عملکرد توسعه تجهیزات هوشمند حمل‌ونقل

ردیف

تجهیز

1396

1397

1398

1399

توسعه

آمار کلی

توسعه

آمار کلی

توسعه

آمار کلی

توسعه

آمار کلی

1

سامانه‌های ثبت تخلف سرعت

 

64

0

90

17

107

 

103

2

سامانه‌های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز

 

41

19

53

12

65

 

61

3

سامانه‌های ثبت تخلف ورود به مسیر BRT

 

23

6

40

0

40

 

40

4

سامانه‌های ثبت تخلف ورود به محدوده زوج و فرد

 

22

3

25

0

25

 

28

5

سامانه‌های خودرو متحرک ثبت تخلف ایستایی

 

0

0

0

13

13

 

13

6

دوربین‌های نظارت تصویری

 

187

39

393

11

404

 

437

7

تابلوهای متغیر خبری

 

32

4

41

1

42

 

42

8

تقاطع‌های فرماندهی

 

203

0

202

5

209

 

212

9

تقاطع‌های چشمک‌زن

 

142

1

143

0

143

 

145

10

فانوس‌های led

 

7665103

211

7876

401

8277

 

8555

 

اهم اقدامات انجام گرفته در راستای هوشمند سازی و مدیریت بهینه حمل ونقل و ترافیک در طی سالهای96 تا 99 به‌قرار زیر بوده است:

تجهیزات ارتباطی و زیرساخت

افزایش مدت ذخیره سازی اطلاعات دوربین های نظارتی از 7 روز به30 روز با راه اندازی سیستم ذخیره سازی جدید

برقراري ارتباط فيبرنوري راهور تا مركز كنترل ترافيك همچنین ارتقاء وضعیت ارتباط انواع تجهیزات هوشمند حمل و نقل مرکز

پایداری برق مرکز کنترل ترافیک با راه اندازی دیزل ژنراتور و اصلاح ارت اتاق سرور

راه اندازی دستگاه یو پی اس 120 kva

راه اندازی سیستم سرمایش اتاق سرور

افزایش تجهیزات زیرساختی مرکز مانند server ،storage ، blade جهت سرویس دهی بهتر مرکز در تمام ساعات شبانه روز

افزایش پارامترهای امنیتی شبکه های ارتباطی مرکز با خرید و راه اندازی دستگاه UTM

بانک‌های اطلاعات ترافیکی و سامانه‌های مکان مبنا

اتمام فاز اول و شروع فاز دوم اجرای طرح سیاح (سامانه یکپارچه اطلاعات حمل و نقل)

برنامه‌ریزی و اقدام جهت بهره‌گیری از داده‌های تاکسی‌های اینترنتی در مدل‌سازی لحظه‌ای سطح سرویس معابر و مسیریابی

ثبت موقعیت و اطلاعات تصادفات بر مبنای اطلاعات دریافتی از پلیس راهور

به روز آوری لایه های  اطلاعاتی GIS مبنای تجهیزات ترافیکی

کدگذاری معابر شهر اصفهان

کنترل عملکرد تقاطع‌ها

به روز رسانی کنترلرهای تقاطع ها و جابجایی با دستگاه های فرسوده

طراحی و ساخت کنترلر هوشمند در راستای بومی سازی و تولید ملی

ایجاد موج سبز در برخی از کریدورهای شبکه معابر شهر

بهینه سازی دوره ای عملکرد تقاطع های چراغ دار باتوجه به تغییرات دینامیکی جریان ترافیک جهت کاهش زمان تأخیر وسایل نقلیه و افزایش ایمنی تردد عابران پیاده با استفاده از تجهیزات هوشمند

تشکیل جلسات کمیته ساماندهی تقاطع ها، جلسات بهينه سازي طرح چراغ گذاری تقاطع ها و کمیته ایمنی عابر پیاده و پیگیری اجرای مصوبات آن ها به منظور اصلاح فازبندی و چراغ گذاری تقاطع ها و درنظرگیری ملاحظات ایمنی عابر پیاده و حمل و نقل عمومی و ...

نظارت لحظه ای ترافیک

نظارت لحظه ای و شبانه روزی وضعیت ترافیک شبکه معابر شهر با استفاده از دوربین های نظارت تصویری و انجام اقدامات لازم با توجه به نوع تغییرات پیش آمده در وضعیت ترافیک

مدیریت اکیپ های ستادهای نوروزی و مهر جهت روانسازی ترافیک در ایام مربوطه

همكاري با شبكه امدادرسان (نیروی انتظامی، اورژانس، آتش نشاني و....) جهت تسهيل عبور و مرور در تقاطع هاي تحت پوشش سطح شهر

ارائه خدمات نظارت تصویری به سایر نهاد ها (پلیس راهور، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ...)

اطلاع رسانی حمل ونقل

اطلاع رسانی وضعیت ترافیک شبکه معابر از طریق تابلوهای متغیر خبری و پيام هاي ترافيكي زنده از صداي شهر (رادیو ترافیک)

سامانه اطلاع رسانی حمل و نقل عمومی

سامانه نمایشگر اطلاعات سفر (سنا سفر)

ارسال كليپ­هاي آموزش فرهنگ ترافيك به واحد آموزش و مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافيك جهت پخش در صدا و سیمای شهر اصفهان

اطلاع رسانی پیامکی ثبت تخلفات رانندگی به متخلفین از طریق اپراتورهای تلفن همراه

ثبت تخلفات رانندگی

ثبت انواع تخلفات رانندگی و ارسال به واحد اجرائیات پلیس راهور از جمله: تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف توقف روی خط عابر پیاده، تخلف سرعت غیر مجار، تخلف ورود به مسیر بی آر تی، تخلف ورود به محدوده زوج و فرد، انواع تخلفات ایستایی مانند پارک دوبل

راه اندازی سامانه یکپارچه ثبت مکانیزه تخلفات کلان شهر اصفهان

راه اندازی طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (LEZ) و ثبت تخلفات مربوطه

اقدام به راه اندازی طرح زوج و فرد از درب منازل

اقدام جهت توسعه محدوده طرح زوج و فرد به رینگ ترافیکی سوم

راه اندازی سامانه ثبت تخلف معاینه فنی و سامانه نوبت دهی معاینه فنی

اپلیکیشن ها و سامانه ها

بهره برداری از اپلیکیشن ترافیک یار جهت اعلام خرابی تجهیزات کنترل ترافیک سطح شهر توسط شهروندان و به روز رسانی دوره ای این اپلیکیشن

ارتقاء کیفیت خدمات قابل ارائه در نرم افزار و اپلیکیشن اصفهان ترافیک از جمله: به روز رسانی نقشه شبکه راه ها و لایه های اطلاعاتی، مسیر یابی به لحظه با استفاده از خودرو شخصی، ارتقاء کیفیت مسیریابی با حمل و نقل همگانی و ...

بهره برداری از سامانه تجمیع اطلاعات پلاک خوان و ارسال گزارش های مورد درخواست به ناجا و استانداری

راه اندازی نرم افزار نظارت تصویری ایرانی شیردال با تعداد لایسنس 100 عدد دوربین

راه اندازی نرم افزار مانیتورینگ تجهیزات هوشمند حمل و نقل

پیگیری راه اندازی نرم افزار cityman جهت اعلام خرابی تجهیزات هوشمند حمل و نقل سطح شهر

برنامه ریزی اجرای پروژه های مرکز

مطالعه و انجام پروژه های پایلوت جهت افزایش بهره وری تجهیزات مرکز

تهیه شرح خدمات و انعقاد سالانه انواع قرارداد های توسعه و نگهداری سامانه های هوشمند حمل و نقل

شرکت در فرایند تدوین بودجه ردیف های توسعه و نگهداری مرکز و پیگیری مستمر جهت تحقق و تأمین اعتبار این ردیف ها

طرح‌های محدوده ترافیک

راه اندازی سامانه صدور مجوز طرح ترافیک

توسعه سامانه کنترل مکانیزه محدوده زوج و فرد

مديريت هوشمند پارك حاشيه اي

راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای

مدیریت هوشمند پارکینگ های عمومی

اقدام جهت راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارکینگ های عمومی

خدمات پرداخت الکترونیکی در حوزه حمل و نقل

راه اندازی و توسعه خدمات پرداخت الکترونیکی در حوزه حمل و نقل شامل: پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی با QRCode / پرداخت الکترونیکی کرایه اتوبوس / پرداخت الکترونیکی کرایه مترو /  پرداخت الکترونیکی کرایه پارکینگ / پرداخت عوارض پارک حاشیه ای/ پرداخت مجوز تردد در محدوده ترافیک

مدیریت حمل و نقل بار

راه اندازی سامانه مدیریت حمل و نقل بار

راه اندازی سامانه جابجایی بار/ صدور مجوز تردد و بارنامه

راه اندازی سامانه اتوماسیون آنلاین آموزش رانندگان سازمان بار

راه اندازی سامانه توزین ناوگان در حال حرکت درون شهری

کنترل آلودگی هوا

توسعه ایستگاه های سنجش و سامانه پایش آلودگی هوا

راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (LEZ)

اقدام جهت راه‌اندازی طرح زوج و فرد از درب منازل

اقدام جهت توسعه محدوده طرح زوج و فرد به رینگ ترافیکی سوم

 

تصاویر شماره 8 تا 20

طرح تردد نوبتی خودروها در مرکز شهر (طرح زوج یا فرد)

طرح محدودیت تردد بر اساس رقم سمت راست پلاک برای اولین بار از سال 1389 در محدوده مرکزی شهر اصفهان اجرایی گردید. محدوده طرح همان رینگ اول ترافیکی شهر است که از شرق به خیابانهای چهارباغ خواجو، نشاط و هاتف، از شمال به خیابانهای عبدالرزاق و مسجد سید، از غرب به خیابانهای کاشانی و شهید بهشتی و از جنوب به خیابانهای شهید مطهری و کمال اسماعیل محدود می گردید. از نیمه دوم سال 1394 با نصب دوربینهای پلاک خوان در ورودیها و نقاطی در داخل محدوده، ثبت تخلف ورود غیر مجاز به محدوده مکانیزه گردید. ساعات محدودیت تردد نیز از 8 صبح الی 14 و از 16 الی 20 تعیین گردید. این وضعیت در تمام ایام سال بجز روزهای تعطیل برقرار بوده و در ایام مناسبتی (مانند ایام نوروز) نیز بنا به تصمیم شورای ترافیک استان استثناهایی تعریف می شد مثلا اینکه از 25 اسفند تا 15 فروردین ورود به محدوده در تمام ساعات آزاد بود یا اینکه در روزهای به شدت آلوده طرح زوج یا فرد از درب منزل اجرایی می گردید.

واما از اواخر سال 1398 که ویروس کرونا میهمان ناخوانده شهر شد، مدیریت شهری در هماهنگی با ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا، به مانند بسیاری از شهرهای دنیا محدودیتهای مختلفی بر تردد در سطح شهر اعمال کردند که در این میان محدوده زوج یا فرد نیز بی نصیب نماند و مداوما دستخوش تغییراتی گردید. جدول زیر تعداد کل تردد و همچنین تعداد ترددهای غیرمجاز در طرح تردد زوج یا فرد در سطح شهر اصفهان را نشان می دهد.

آمارمربوط به طرح زوج و فرد در محدوده رینگ اول ترافیک

سال

تعداد  کل تردد

تعداد تخلف

96

69,497,369

4,538,526

97

53,803,109

4,337,836

98

51,938,046

4,486,462

99

26,030,368

1,308,063

(شرایط خاص کرونا)

 

 

 

 

حمل‌ونقل بار

در راستای اجرای قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی و همچنین آیین نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر و حومه، مصوب هیئت محترم دولت به منظور ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل بار در شهر اصفهان و حومه آن، سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری اصفهان ایجاد و از ابتدای سال 1393، کار اجرایی خود را آغاز نمود. از جمله اهداف سازمان: تلاش به منظور ساماندهي و بهبود وضعيت حمل و نقل كالا و بار در شهر اصفهان و حومه آن از طريق مطالعه، برنامه ريزي، آموزش، نظارت، هماهنگي و مدیریت در امر حمل و نقل كالا و بار جهت جابجايي ايمن، مناسب و سريع كالا و بار طبق تعاريف قانوني و اقدامات ضروري در راستاي كاهش تقاضاي سفر با استفاده از توانمندي دولت الكترونيك و سامانه­ هاي هوشمند حمل و نقل می باشد. در راستای ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل بار در شهر اصفهان، سازمان حمل‌ونقل بار اقداماتی را انجام داده است که گزارش آن به شرح زیر می‌باشد:

1399

(تا پایان دی ماه)

1398

1397

1396

واحد سنجش

شاخص اهداف عملیاتی

150456

166069

155583

147113

تعداد

تعداد خودرو مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی سبک

3189

3083

3994

64

(از اسفند 96)

تعداد

تعداد خودرو مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی سنگین

1

1

1

1

تعداد

صدور مجوز برای تأسیس و بهره‌برداری از مراکز معاینه فنی

1

(در حال انجام مراحل تغییر کاربری زمین)

1

1

-

تعداد

صدور مجوز احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل بار و کالا

(با اولویت احداث توقف گاه در فاز اولیه و مشارکت بخش خصوصی)

2

6

5

4

تعداد پروانه

صدور پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های خصوصی و تعاونی حمل‌ونقل بار

7

7

5

9

تعداد پروانه

صدور موافقت اصولی برای شرکت‌های خصوصی و تعاونی حمل‌ونقل بار

12376

8633

5372

6305

تعداد پروانه

صدور و تمدید پروانه فعالیت برای ناوگان حمل‌ونقل بار

2590

2722

1181

794

تعداد پروانه

صدور و تمدید پروانه اشتغال راهبران ناوگان حمل‌ونقل بار

 

29617

 

12080

(شاخص جدید تعریف شده در سال 98)

-

تعداد بارنامه صادر شده

فاز اول صدور بارنامه

(با محوریت کنترل جابه‌جایی نخاله و مصالح ساختمانی در سطح شهر اصفهان)

7283

5544

5850

-

تعداد ثبت‌نام شده در سامانه

ثبت‌نام و شناسایی و ساماندهی ذی‌نفعان حوزه حمل‌ونقل بار

2147

3046

2748

2290

تعداد مجوز صادره

صدور مجوز خاک‌برداری در مناطق 15گانه (فرم 1-15)

6854

3834

3032

 

1114

تعداد خودرو اعمال قانون شده و خاک‌برداری بازدید شده

اعمال قانون ناوگان حمل‌ونقل بار دارای تخلف یا فاقد مجوز

و کنترل خاک‌برداری در مناطق 15گانه

3911

1417

2067

1264

تعداد راهبران آموزش‌دیده

آموزش تکلیفی راهبران ناوگان بار

 

 

آمار عملکرد سازمان در حوزه آموزش راهبران ناوگان حمل بار در دوره‌های آموزش تکلیفی

 

1396

1397

1398

1399

(تا پایان دی ماه)

دوره برگزار شده

10

(حضوری)

16

(حضوری)

10

(حضوری)

در سال 99، دوره ها به صورت غیر حضوری و مجازی و از طریق سامانه هوشمند آموزش سازمان انجام می پذیرد.

راهبران آموزش‌دیده

1264

2067

1417

3911

ساعت آموزشی برای هر نفر

13

13

13

13

مجموع نفر - ساعت آموزشی

16432

26871

18421

50843

  اقدامات شاخص سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری اصفهان: صدور سند حمل برای اولین بار در کشور در کلان شهر اصفهان به منظور ساماندهی، کنترل، شناسنامه دار کردن و هویت بخشی به حمل و نقل بار در سطح شهر و جلوگیری از قاچاق بار و کالا و جلوگیری از ایراد خسارت به زیر ساخت های شهری درحوزه حمل و نقل بار پیگیری و اجرایی نمودن ماده 108 قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری ظرفیت های تعاملی پلیس محترم راهور و شهرداری در راستای اجرای تعهدات ماده 108 و اجرای طرح محدوده زمانی– مکانی برای ناوگان بار(LEZ)  و صدور مجوز تردد ناوگان بار درون شهری شناسایی، ساماندهی و ثبت نام فعالان حوزه حمل و نقل بار در قالب سامانهhamlebar.com  برای حدود 9000 ناوگان باری دیزل و حدود 12500 ناوگان باری بنزین سوز و صدور و تمدید پروانه فعالیت ناوگان بـار و پروانه اشتغال راهبران ناوگان بار و صدور موافقت اصولی و پروانه بهره برداری شرکت های فعال با رویکرد: توزیع عدالت محور ناوگان و جلوگیری از فساد و رانت. صدور انواع سند حمل از جمله بارنامه، باربرگ و مجوز تردد وسیله نقلیه باربر درون شهری برای اولین بار در کشور از طریق" سامانه هوشمند و اپلیکیشن خدمات حمل و نقل بار و مجوز تردد درون شهری اصفهان (باریار 724)" با رویکرد تأمین دسترسی آسان، سریع و با کیفیت ذی نفعان و فعالان حوزه خدمات حمل و نقل بار به خدمات ارائه شده به صورت غیرحضوری، با استفاده از خدمات دولت الکترونیک و ابزارها و فناوری های نوین و ایجاد بستر حصول درآمد پایدار راه اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی مراکز معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان (http://fani.hamlebar.com) با رویکرد گسترش خدمات الکترونیک و بهره گیری از سیستم های مدیریت هوشمند، با هدف: کاهش زمان انجام پروسه معاینه خودروها، مدیریت زمان و افزایش بهره وری مراکز معاینه فنی. انجام مطالعات جامع حمل و نقل بار درون شهری اصفهان و تبیین برنامه ای مدون در زمینۀ سیاست‌ها و چشم انداز جابجایی بار و کالا در شهر اصفهان و ارائه یک طرح کلی مطلوب از وضعیت آتی و برنامه ریزی برای حمل و نقل بار در شهر بر اساس اطلاعات گردآوری شده از تقاضای باری وضع موجود و برآوردهای آتی آن در افق بلند مدت. احداث اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین درون شهری شهرداری، الزام راهبران ناوگان بار تحت پوشش سازمان به اخذ معاینه فنی در هنگام صدور و تمدید پروانه های مرتبط، برقراری شیفت های ویژه برای افزایش خدمت رسانی به ناوگان سازمان های شهرداری و دریافت صدور مجوز کد برون شهری مرکز توزین هوشمند ناوگان بار با سیستم های توزین ناوگان در حال حرکت (WIM) و توزین ناوگان بار با سیستم های توزین قابل حمل (چمدانی) و خرید و نصب سامانه توزین در حال حرکت در محور بلوار رضوان به عنوان نقطه گلوگاهی تخلیه حجم انبوه نخاله شهری در گام نخست و خرید سه دستگاه باسکول چمدانی و تحویل دستگاه‌های توزین سیار به واحدهای بازرسی و نظارت سازمان با هدف: کنترل و محاسبه بار محوری و وزن کل ناوگان بار و اعمال قانون، کنترل سرعت ناوگان، تعیین میزان عوارض به صورت هوشمند و دریافت عوارض بر اساس اضافه تناژ، قابلیت اتصال به سایر سامانه های هوشمند و کنترل مجوزهای مربوطه، ارتقاء استاندارهای زیست محیطی و افزایش ایمنی تردد شهروندان و ناوگان حمل بار تجهیز مراکز معاینه فنی خودرو به دوربین های پلاک خوان و اتصال تمامی مراکز معاینه فنی به سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) اجرای طرح برخورد با خودروهای عمومی آلوده کننده هوا (دیده بان آلودگی هوا) و تجهیز گشت های نظارت و بازرسی به سیستم های سیار کنترل آلاینده هوا. دریافت تندیس یک ستاره توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار در فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی در سال 1398.

 

معاینه فنی خودرو

علاوه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از منابع متحرک آلاینده، یکی از عمده ترین مشکلات که با ظهور اتومبیل پدیدار گردید مسئله ایمنی است که در هنگام حرکت ویا بروز تصادفات اهمیت فوق العاده ای دارد. از آنجا که پیشرفت در صنعت خودروسازی مستلزم پیشرفت در تمامی زمینه های مرتبط با آن بوده است در نتیجه در زمینه افزایش ایمنی خودروهای تولیدی نیز به تدریج گامهای اساسی برداشته شده شد. از نگاهی دیگر ایمنی یک ضرورت است که تا آخرین روز فعالیت و حیات یک خودرو باید وجود داشته باشد. در این میان بروز تصادفات مختلف که منجر به ضایعات گسترده جانی و مالی گردیده است، مسئولین ترافیکی کشورهای مختلف را به طراحی روش هایی برای بررسی میزان ایمنی خودروها بصورت دوره ای و در هنگام فعالیت آنها در مجموعه خودروها و سیستم ترافیکی وادار نموده است. بدین ترتیب با پیشرفت در صنعت خودرو سازی، معاینه فنی نیز به عنوان مجموعه ای از قوانین، آزمون ها و روش های اجرایی با استفاده از تجهیزات خاص برای هر آزمون معرفی و گسترش یافته است و هم اکنون نیز بیش از نیم قرن از زمان ارائه طرح، شروع و اجرا معاینه فنی در کشورهای پیشرفته دنیا گذاشته است. درطی این مدت معاینه فنی وسایل نقلیه به عنوان مؤثرترین اهرم جهت افزایش ایمنی وکاهش آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها جایگاه خاص خود را در قوانین ترافیکی کشورهای مختلف دنیا حفظ و ارتقاء بخشیده است.

در راستای اجرای قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب مجلس محترم شورای اسلامی ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان از سال 1379 و همزمان با تدوین برنامه 5 ساله شهرداری، به عنوان دومین کلان شهر پس از تهران استقرار و توسعه خدمات معاینه فنی در شهر اصفهان را آغاز نموده و در ادامه راه با تصویب آیین نامه اجرایی معاینه فنی توسط هیأت محترم وزیران در سال 1382 و همگام و همسو با سایر برنامه های شهرداری اصفهان گامهای مؤثری در این زمینه برداشته است.

 

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

(تا پایان دی )

تعداد مراکز معاینه فنی فعال (سبک)

8

8

8

7

تعداد خودروی معاینه شده

147113

155583

166069

150456

تعداد مراکز معاینه فنی فعال (سنگین)

1

1

1

1

تعداد خودروی معاینه شده

64

( از اسفند 96)

3994

3083

3189

 

 

پالایش آلاینده‌های محیطی

عملکرد (انتهای سال)

         

تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا

       

2عدد ایستگاه جدید خریداری شده در سال 99 ( در حال راه اندازی می باشد).

و همچنین خریداری 1عدد دستگاه پرتابل در سال 99

تعداد روز پاک

     

22(تا تاریخ22دی ماه 99)

 

 

 

گزارش اقدامات صورت گرفته شده

سال1397

راه اندازی9 ایستگاه های سنجش آلودگی هوا (جانمایی-خرید و نصب) اقدام در جهت راه اندازی آزمایشگاه مرجع در اصفهان و اقدام در جهت تکمیل آن بررسی و اقدام درجهت خرید و نصب فیلتردوده DPF(برای نصب بر روی اتوبوس های دیزل شهری)(کاهش خروجی گازهای آلاینده و ذرات ناشی از اگزوز اتوبوس های دیزل) از طریق شرکت های داخلی بررسی و اقدام درجهت خرید و نصب فیلتردوده DPFبا مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخت و نصب اپلیکیشن و راه اندازی سایت آلودگی هوا برگزاری جلسات با تولید کنندگان و عرضه کنندگان موتور سیکلت برقی در سطح کشور جهت برگزاری طرح ویژه فروش موتورسیکلت برقی در اصفهان و همچنین بررسی اقدامات لازم جهت  ساخت و نصب ایستگاه های شارژ موتورسیکلت برقی درمحدوده مرکزی شهر اصفهان تهیه گزارش های روزانه، ماهیانه و فصلی از کیفیت و میزان آلودگی هوای شهر اعم از گازهای آلاینده و ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون و ارسال به کلیه واحدهای شهرداری و شورای اسلامی شهر تنظیم، کالیبره، بروزرسانی و راهبری روزانه ایستگاه های سنجش آلودگی هوا نظارت مستمر بر دو پروژه شناسايي منابع آلاينده هواي شهر در دو بخش (تعیین سهم منابع آلاینده و آلودگی گازی جوپایین و تهیه سیاهه انتشار آلاینده های گازی کلان شهر اصفهان) و(منشا یابی و سهم بندی کانون های مولد آنها در شهر اصفهان) طی انعقاد قرارداد با دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان)

 

سال 1398

خرید قطعات مصرفی و تهیه انبار قطعات بمنظور راهبری ایستگاه ها جهت  بروز و آنلاین بودن ایستگاه های سنجش برگزاری مناقصه جهت  خرید و تکمیل قطعات و دستگاه های مورد نیاز آزمایشگاه مرجع کالیبراسیون در حال انجام عقد قرارداد برای تعمیر و نگهداری 9 ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهرداری برگزاری جلسات با تولید کنندگان و عرضه کنندگان موتور سیکلت برقی در سطح کشور جهت برگزاری طرح ویژه فروش موتورسیکلت برقی در اصفهان ساخت ، نصب اپلیکیشن و راه اندازی سایت آلودگی هوا و پیگیری مراحل  انتقال سرور به شهرداری اصفهان(مرکز کنترل ترافیک) اقدام در جهت اجرای طرح یکپارچه سازی داده های ایستگاه های شهرداری اصفهان و محیط زیست(راه اندازی سامانه یکپارچه محیط زیست و شهرداری اصفهان)

سال 1399

عقد قرارداد تعمیر و نگهداری جهت راهبری 11ایستگاه سنجش آلودگی هوا برگزاری مناقصه و خرید 2 ایستگاه اندازه گیری ذرات معلق و یک دستگاه سنجش پرتابل اندازه گیری ذرات و گازها برگزاری مناقصه و خرید و تکمیل انبار قطعات یدکی و مصرفی ایستگاه های سنجش ارسال گزارشات مستمر و تحلیلی وضعیت کیفی هوای شهر نظارت و همکاری بر پروژه کنسرسیوم مدلسازی  آلودگی هوا براساس گزارش سیاهه انتشار منابع آلاینده
  نگهداری و تعمیرات ترافیکی

اهم اقدامات شهرداری اصفهان در راستای نگهداری و تعمیرات ترافیکی به شرح زیر است:

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

طول خطوط خط‌کشی شده ترافیکی (متر)

1600000

1750000

1660000

1440000

خط‌کشی دو جزئی (عابر و ...)

11000 متر مربع

7000 متر مربع

8400 متر مربع

7800 مترمربع

تابلو اطلاعاتی

150 عدد

175 عدد

200 عدد

245 عدد

تابلو انتظامی

 

1،983 عدد

2،000 عدد

2773

تعداد فانوس سطح شهر اصفهان

 

8،642 عدد

8،780 عدد

8999

تعداد فانوس نصب شده

 

590 عدد

1،500 عدد

98

 

تصاویر شماره 1 تا 7

امور پیمان

به منظور انجام پروژه های پیش بینی شده در بودجه مصوب هر سال ضروری است ، نقطه آغاز اجرای پروژه از طریق اداره پیمان شروع گردد، از جمله: بررسی چگونگی اعتبارات پروژه ، تهیه و تنظیم  متن لوایح ومجوزات قانونی جهت برگزاری مناقصه، مزایده و ترک تشریفات مناقصه، تهیه و تنظیم اسناد مناقصه، برگزاری مناقصه، برگزاری کمیسیون معاملات، اخذ ضمانتنامه های انجام تعهدات ، مکاتبه به منظور استرداد ضمانتنامه های شرکت در مناقصه، عقد قرارداد، ابلاغ قرارداد، بررسی صورت وضعیت ها، تهیه و تنظیم صورتجلسات تحویل موقت و قطعی، ...  مکاتبه جهت استرداد ضمانتنامه  های انجام تعهدات، پیش پرداخت  و ... ولیکن از آنجائیکه  حیطه وظایف این اداره بسیار وسیع و متنوع می باشد و برای ذکر تمامی فعالیت هایی که انجام می شود  نیاز به گزارش مفصلی است. لذا فعالیت های عمده این واحد در قالب جدول و به صورت تعدادی ارائه می گردد.

 

1399

تعداد

1398

تعداد

1397

تعداد

1396

تعداد

عنوان

 

ردیف

20

260

285

401

تنظیم و پیگیری فرم تامین اعتبار

1

150

145

200

381

تنظیم و بررسی صورت وضعیت

2

90

110

200

157

تنظیم و ابلاغ قرارداد

3

50

79

140

203

رسیدگی مجدد صورت وضعیت

4

44

63

59

63

برگزاري جلسات کمیسیون معاملات

5

2

54

55

81

ترک تشریفات وکميسيون ماده 14

 

6

20

110

40

50

برآورد و ابلاغ طرحهاي ايمن سازي و تابلوهاي راهنماي مسير

7

25

49

48

50

برگزاری  مزایده

8

19

21

11

6

برگزاری  مناقصه

9

0

5

3

1

برگزاری فراخوان

10

2

1

1

0

برگزاری استعلام

11

کمپین ترافیک

فرهنگ‌سازی در راستای مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهری از اثرگذارترین اقدامات در راستای کاهش ترافیک و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌باشد، اهم اقدامات صورت گرفته شده در کمپین ترافیک به شرح زیر می‌باشد:

عملکرد (انتهای سال)

1396

1397

1398

1399

تعداد همایش‌های دوچرخه‌سواری برگزار شده

 

22

17

7(به دلیل کرونا)

قصه آدم و هوا (رویدادهای حوزه فرهنگ ترافیک)

 

103

157

50

تولید محتوای خبری

 

1400

1500

1617

تولید محتوای تصویری (عکس)

 

220

250

173

تولید محتوای فیلم (فیلم کلیپ گزارش)

 

102

89

93

تعداد برنامه‌های ایمنی ترافیک

 

92

7

18

کمپین‌ها

 

8

11

15

تعداد طرح‌های جامع فرهنگی

 

4

7

8

شامل: پارک حاشیه ای ویرایش- محدوده- مسیر دوچرخه-خیابان سپه- موتور برقی-کلاه ایمنی

  آموزش

عملکرد (انتهای سال)

       

آموزش فرهنگ ترافیک در پارکها ی ترافيک

84050 نفر

88000 نفر

20250 نفر

-

آموزش شهروندان و دانش اموزان با  پارک ترافیک سیار

16500 نفر

18300نفر

8800 نفر

 

اجراي برنامه شاد و آموزشي در هفته معلولين

1200 نفر

-

   

اجرای نمایش ترافیکی عروسکی با عنوان  زنگ عروسک ها

350 دبستان

 

 

 

برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه مادران و والدین دانش آموزان

 

منطقه 6 شهرداری 27 دبستان

منطقه 5 و 1 12 دبستان

 

برگزاري "كلاس شهر " ويژه برنامه آموزشي – ترافيكي  با مشاركت اداره توسعه شهروندي

 

40 دبستان

50 دبستان

 

آموزش دانش آموزان جهت استفاده صحیح از وسایل حمل و نقل عمومی و سرویس مدرسه گروه سنی 5 الی 14 سال

       

تهيه مستندات و تشكيل جلسات توجيهي با مسئولين آموزش و پرورش جهت صدور مجوز تشكيل كلاس هاي "زنگ زندگي " در دبستان هاي دوره اول نواحي 6 گانه آموزش و پرورش

 

P

 

 

برگزاري جلسات متعدد و برنامه ريزي اجراي برنامه هاي متنوع (بيش از 40 برنامه طی 33 روز) از تاريخ  26 آذر ماه لغايت 29 دي ماه  با عنوان «قصه آدم و هوا»

 

P

 

 

برگزاري مسابقه پيامكي در اپليكيشن ترافيكستان

P

P

 

 

برگزاري اجرای نمایش خیمه شب بازی ترافیکی  ويژه دانش آموزان دوره ابتدایی

10 اجرا

30 اجرا

24 اجرا

 

برگزاري مسابقه روزنامه دیواری ويژه دانش آموزان متوسطه اولبه مناسبت روز جهانی حمل و نقل

 

 

 

 

نصب بنرهاي پشت تابلوهاي شهري با هماهنگي اداره توسعه شهروندي به مناسبت روز حمل و نقل

P

P

   

برگزاری جشن و جُنگ های مردمی با محتوای فرهنگ ترافیک

P

P

   

حضور شخصیت های ترافیکیو مانور پرفورمنس در خیابان های اصفهان

P

P

   

برگزاری مانور من ماسک میزنم در تقاطع های پر تردد شهر اصفهان همراه با اجرای برنامه های تئاتر های خیابانی با موضوع کلاه ایمنی موتورسواران در تقاطع های پرتردد مرکز شهر اصفهان

 

 

 

 

در 10تقاطع

همکاری در برگزاری نمایشگاه زندگی با ( بدون ) کلاه ایمنی موتورسواران با موضوع کلاه ایمنی موتورسیکلت سواران در ایستگاه مترومیدان امام حسین

 

 

 

 

مانور شهری با محوریت بابای من و کرامت تاکسیران در منطقه 3 ( چهار راه تختی )

 

 

 

 

برگزاری دوره هایآموزش تخصصی و کارگاه های آموزشی ويژه مديران و کارشناسان  معاونت حمل و نقل و ترافيك و سازمان هاي وابسته

34 دوره

( 364 نفر)

25 دوره

(507 نفر)

25 دوره

(407 نفر)

 

( 292 نفر)

هماهنگی در برگزاری دوره های عمومی و مکاتبه ای

 

96 نفر

18 دوره

373 نفر

18 دوره

296 نفر

16 دوره

473 نفر

برگزاري نشست تخصصي ترافيك «ايستگاه ترافيك» ویژه کارشناسان، دانشجویان و علاقه مندان حوزه حمل ونقل و ترافیک

8

5

   

برگزاری تریبون آزاد در قالب (میزگرد): با حضورمعاون حمل و نقل و ترافيك، مدیران داخلي و مديران عامل سازمانها ، ریاست کمیسیون حمل و نقل، ریاست -اساتید و دانشجویان حمل و نقل در دو محل دانشگاه اصفهان ودانشگاه صنعتی اصفهان جمعاً به مدت 8 ساعت ( برنامه قصه آدم و هوا 2)

-

P

   

آموزش و تثبیت فرهنگ سازی احترام به حقوق عابر پیادهبا نصب تابلوهای کوچک اطلاع رسانی پیرامون احترام به حقوق عابرپیاده و همچنین تذکر به اعمال قانون

P

P

   

تهیه اپلیکیشن ترافیکستان جهت ارائه آخرین دست آوردهای حوزه آموزش کودکان پیرامون فرهنگ سازی ترافیکی و ارتقا آن و برگزاری مسابقه در اپلیکیشن ویژه دانش آموزان

P

P

   

تهیه مستندات و تولیدات سمعي- بصری و فضای مجازی از قبیل: موشن گرافیک ، استیکر، پویا نمایی مستند و نریشن های ترافیکی وتهیه گیف ویژه آموزش شهروندی درفضای مجازی

15 موشن

150 استیکر  و گیف و 10 موشن

25 موشن

4 موشن

(با موضوع کرونا)

تولید و تالیف متن محصولات آموزش فرهنگ ترافیک رسانه ای (سرود ترافیکی کودکانه)

-

-

7 سرود

 

تهیه و تولید محصولات کمک آموزش ترافیکی: تهیه و چاپ نشریه آموزشی ترافیکی ویژه دانش آموزان مقطع دبستان جهت توزیع در مدارس مناطق 15 گانه شهرداری در نوروز

30000 عدد

 

 

 

تهیه و چاپ و توزیع پازل با موضوع ً آموزش فرهنگ ترافیک ً

16 طرح

75000 عدد

4 طرح 30000 عدد

   

تهیه و تولید پازل مکعب6 وجهیسه بعدی با موضوع ً قوانین صحیح عبور و مرور ً در 6 طرح مختلف

-

-

3500 عدد

 

تهیه و تولید و توزیع بازی آموزشی ترافیکی دوزجهت جوایز مسابقات ترافیکی مدارس

 

5000 عدد

 

 

تهیه و تولید برنامه کلاسی آموزشی جهت توزیع در مدارس ابتدایی نواحی 6 گانه آموزش و پرورش

 

عدد

-

10000 عدد

 
تهیه وتولید دفترچه یادداشت با آموزش مفاهیم ترافیکی و قوانین راهنمایی و رانندگی جهت توزیع در دبستان های شهر اصفهان به مناسبت آغاز سال تحصیلی

20000

10000

   
توزيع پوستر آموزشی سرويس مدرسه و آموزش قوانین عبورو مرور ویژه دانش آموزان مقطع دوره ابتدايي  (دوره اول و دوم )  شهر اصفهان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

7000عدد

3000عدد

700 دبستان

1400 عدد

 

تهیه و ساخت و نصب بنر های آموزشی در ابعادمتفاوت و متناسب بردیوار مدارس

P

P

   
تهيه و تاليف مطلب آموزشي فرهنگ ترافيك ويژه سايت «دبيرخانه بهسازي و توانمند سازي معلمان اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان»( تهيه متن‌،  عكس ، فيلم و پاورپوينت و ..

-

P

   
تهیه و تالیف و تولید  نمایش رادیویی ( هر نمایش 30 ثانیه الی یک دقیقه )  با موضوعات : کمربند ایمنی ، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی ، عبور ایمن از خیابان، حمل و نقل همگانی ، BRT، رد شدن از چراغ راهنمایی زرد، توقف دوبله ، حرکات مارپیج ؛ موتور سواری و کلاه ایمنی و غیره و هماهنگی آن جهت پخش در صدا و سيما

-

-

25 نمایش

 
تهیه DVD آموزشی با موضعات ترافیکی شامل موشن-انیمیشن ، قصه های ترافیکی کودکانه- نمایش رادیویی، کلیپ های دوربین مخفی و... جهت توزیع در مراکز آموزشی و فرهنگسرهای شهرداری

-

-

 

1200 عدد

آموزش قوانین عبورو مرور به کودکان و خانواده ها در فضای مجازی

10

15

   

تالیف سناریوهای تاترخیابانی ویژه ایستگاه های مترو BRT و  مدارس و سطح شهر

P

P

   

تهیه کلیپ 5 دقیقه ای دوربین مخفی از تخلفات رانندگی و آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی جهت استفاده در فضای مجازی و صداو سیما( رسانه)

 

 

 

10 عدد

تالیف متن های آموزش فرهنگ ترافیک ویژه کمیته شهروندی

P

P

   

هماهنگی و برنامه ريزي و مديريت واجرا نمايشگاه حمل و نقل پاك در محل دائمي نمايشگاه هاي استان اصفهان

P

اردیبهشت 97

   

هماهنگی و برگزاری دوازدهمین هم اندیشی و نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک کلان شهر ها و روئسای پلیس راهور

-

-

   

طرح جامع کشوری ستاد مهر:هماهنگي اجرا و برگزاري افتتاحيه ، تشکیل اکیپ های سیارستاد مهر ، جمع آوری مستندات ،گزارش های اکیپ های فعال و تهیه گزارش نهایی ستاد مهر

P

P

   

کتابخانه دیجیتال و سامانه اطلاع رسانی ترافیک تخصصی حمل ونقل و ترافیک

P

P

   

کتابخانه تخصصی حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهر اصفهانجلد کتاب

3526 جلد کتاب

3672 جلد کتاب

3805جلد کتاب

3860جلد کتاب

 

 

 

 

 

1- اطلاعات اتوبوس واحد بر اساس اطلاعات کارت بلیط اتوبوس ارائه شده است.

2- در سال 96 ، 97 و 98 در مورد تاکسی برداشت جدیدی از سهم سفر به طور خاص انجام نشده است و ضمنا به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از تاکسی های اینترنتی محاسبه سهم دقیق تر برای تاکسی امکان پذیر نیست.

[3] کاهش تعداد ساعات سرویس دهی در روز به 14.5 ساعت در سال 99 بدلیل کاهش یکساعت کار مترو برای اجرای منع تردد شبانه بوده است.

[4] کاهش تعداد مسافر جابجا شده در سال 99 بدلیل شرایط خاص بوجود آمده ناشی از بیماری کرونا می باشد که به تبع آن کاهش تعداد اتوبوس فعال در خطوط را به همراه داشته است.



کد محتوا 33657